Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:214760 kpl

Tarvitaanko muuta?

Liikunta

Asentohoidon avulla saadaan kehon lihakset rentoutumaan, jolloin ne pystyvät toimimaan joustavasti. Mitä kauemmin häiriö on vaikuttanut ja mitä isommista lihaksista on kyse, sitä enemmän harjoitusta tarvitaan, jotta liikeradat ja kehon liikkeet korjaantuisivat. Kehon koordinaatiota ja tasapainoa harjoittava liikunta on tarpeen.

Kalevalainen jäsenkorjaus

Asentohoito korjaa lihasten liikeratoja ja samalla myös jossakin määrin nivelten virheasentoja. Lievähkökin TTH voi ajan mittaan vääntää, kiertää tai puristaa niveliä niin pahasti, etteivät asentohoidon avulla korjatut lihasten liikeradat pysty aukaisemaan ainakaan kaikkien nivelten "lukkoja" tai oikaisemaan niiden virheasentoja.

Kun jäsenkorjauksella on mahdollista korjata nivelten asentoja, ne eivät pakota lihaksia enää takaisin vanhoille virheellisille liikeradoille. Tasapainoaistin kuormitus vähenee  ja asentohoidon vaikutus tehostuu. Jos taas tehdään pelkästään jäsenkorjaus, hoitamattomat ja jännittyneet lihakset pakottavat puolestaan niveliä vanhoihin virheasentoihin, jolloin jäsenkorjauksen vaikutus huononee. Katso www.kansanlaakintaseura.fi

Silmälasit

Näköaisti ja tasapainoaisti toimivat tiiviissä yhteistyössä. Kuten kaikki muutkin kehon lihakset myös silmiä ohjaavat pienet lihakset tarvitsevat tasapainoaistin ohjausta ja ne reagoivatkin erittäin herkästi tasapainoaistin toiminnan puutteisiin tai sen korjaantumiseen. Näköaisti antaa puolestaan aivoille ja edelleen tasapainoaistille tietoa siitä, missä asennossa ja asemassa keho on suhteessa ympäristöönsä, ja tämän aistimuksen perusteella tasapainoaisti ohjaa lihasten liikeratoja ja koko kehon asentoa.

Silmälaseilla tehtävä näönkorjaus on siis tärkeä tasapainoaistiakin ajatellen. Näyttää siltä, että kaksi- tai monitehoiset linssit kuormittavat epätasaisesti ja epäedullisesti silmää, koska tarkka näkeminen rajoitetaan vain näkökentän alareunaan. On siis parempi käyttää yksitehoisia linssejä, vaikkakin lasien vaihtaminen vaatii oman vaivannäkönsä. Lisäksi silmien lihakset saavat tarvitsemaansa harjoitusta, kun silmälaseja käytetään mahdollisimman vähän. Tämä tietysti kuormittaa silmiä ohjaavia lihaksia, mutta se ei pääse vaurioittamaan silmiä, koska toistuva asentohoito rentouttaa lihakset.  Silmäjumpalla voi myös auttaa silmiä jaksamaan: seuraat katseellasi (liikuttamatta päätäsi) vaakasuoraa kahdeksikkoa, jonka piirrät ilmaan peukalollasi; vaihda suuntaa muutaman kerran jälkeen. Tee myös seuraava pystysuora liike: seuraat silmilläsi peukaloa, joka siirtyy pystysuoraan ylhäältä alas.

Koska viimeisimmät asentohoitokokemukset ovat osoittaneet, että asentohoito korjaa silmän toimintaa ja näkemistä enemmän kuin on osattu kuvitellakaan, seuraa tilannetta ja vaihda vanhat, väärätehoiset linssit, jotta ne eivät vääristä näkökenttää. Jos tätä ei tehdä, virheellinen näköaistimus välittyy aivoihin ja edelleen kuormittaa tasapainoaistiakin, joka toimii näköaistin antaman tiedon perusteella kehon asennosta ja asemasta ympäristönsä suhteen.  Tämä ristiriitatilanne voi mitätöidä asentohoidon hyviä vaikutuksia.  

Koska TTH aiheuttaa usein toispuoleisia oireita kehossa, tämä ilmiö näyttää vaikuttavan silmiinkin siten, että toinen silmä näkee huonommin kuin toinen. On osoittautunut mahdolliseksi, että asentohoito voi korjata silmien toimintaa niin paljon, että asentohoidon edetessä eritehoiset linssit pitää vaihtaa tasatehoisiksi; siis molemmat linssit samanlaisiksi. Kokeile samalla miedompia linssejä: aloita "pyöristämällä" linssien voimakkuus paremman silmän mukaan seuraavaan kokonaislukuun alaspäin. Esim. jos tarvitset apua lähinäköön, kokeile lukulaseiksi ja muuhun tarkkaan näkemiseen +3,00 vahvuisia linssejä, jos vanha linssi on ollut +3,75. Kauemmaksi (esim. televisiota) katsottaessa saatat aluksi tarvita +2,50. Tämä kokeilu onnistuu pienin kustannuksin ns. Tiimari-lukulaseilla, kun on kyse lähinäön korjaamisesta.

Seuraava on esimerkki omista kokemuksistani. Uusimpien linssien vahvuudet: lähelle oikea +4,5 ja vasen +3,75; kauas oikea 2,5 ja vasen 1,75. (Tarkistettu alkuvuodesta 2011.) Edellinen mittaus seitsemän vuotta sitten: lähelle oikea +3,25 ja vasen 2,75; kauas oikea 1,25 ja vasen 0,75.

Uusimmilla linsseillä näön tarkkuus alkoi huonota sekä lähelle että kauas muutama kuukausi sitten. Esim. teksti alkoi nousta ja "kellua" eri suuntiin. Kokeilin vanhempia laseja, joilla yllätyksekseni näin hyvin sekä kauas että lähelle. Jonkin ajan kuluttua näilläkin laseilla aloin nähdä samalla tavalla epätarkasti sekä kauas että lähelle kuin edellisillä (voimakkaammilla) laseilla. Samalla alkoi niskassa tuntua jonkin verran aamujäykkyyttä. Vähensin silmälasien käyttöä ja hankin ensin lukulasit, joissa molemmat linssit olivat vahvuudeltaan +3,00. Näkeminen lähelle korjaantui ja silmät tuntuivat lepääntyvän. Vähän kauemmaksi (esim. televisiota) katsoessani käytin ensin laseja, joiden linssit olivat +2,50. Kauaksi katsoessa en käytä laseja ollenkaan. Nyt tarvitsen tarkkaan näkemiseen +2,50 ja kauemmaksi enää +1,00. Silmät jaksavat hyvin ja voivat paremmin. Samalla niskajäykkyys on hävinnyt ja muutenkin asentohoidon hyvät vaikutukset ovat tehostuneet.

Akupunktiohoito

Kehon toipumista vaikea-asteisesta ja / tai pitkään vaikuttaneesta tasapainohäiriöstä voidaan tehostaa tasapainottamalla sisäeritystä myös akupunktiohoidoilla. Mikäli oireisiin on tarvittu pitkäaikaista lääkehoitoa, akupunktiolla voidaan hoitaa myös niiden sivuvaikutuksia tai jälkivaikutuksina syntyneitä riippuvuusoireita.

Suola   

Ruususuola tai kristallisuola on luonnollista, puhdistamatonta suolaa, jolla voi olla samantapaisia vaikutuksia kuin asentohoidolla, koska se tasapainottaa kehon suola- ja nesteaineenvaihduntaa. Sillä on vaikutuksensa myös tasapainoaistin kaarikäytävien nesteeseen. Tätä suolaa on saatavana useimmista luontaistuote- tai terveyskaupoista.

Terveydentilan seuranta

On tärkeää seurata mittauksilla esim. verenpainetta, verensokeria ja -suolaa, jotta lääkitystä voidaan vähentää mahdollisimman nopeasti. Koska asentohoidon avulla kehossa lähtee liikkeelle paljon kuona-aineita, erityisesti maksan ja munuaisten toiminnan kannalta on tärkeää, että ne pystyvät poistamaan näitä kuona-aineita ilman lääkkeiden aiheuttamaa lisäkuormaa. Kehon kuntoutuessa esim. nesteenpoisto-, uni-, kipu- ja mielialalääkkeiden vähentäminen / lopettaminen vaikuttavat edullisesti tasapainoaistinkin toimintaan ja samalla asentohoitotulokset voivat parantua.

Tyyny

Koska asentohoito usein oikaisee selän ja hartioiden asentoa, ison tyynyn vaihtaminen pienempään voi auttaa selän asennon suoristumisessa. Kokeile, tottuisitko nukkumaan ilman tyynyä, kun nukut selälläsi.

Kengät

Jos kehon jalkojen liikeradat ovat vaikuttaneet jalkaterän asentoon ja kenkien pohjat ja korot ovat kuluneet epätasaisesti, on hyödyllistä vaihtaa kengät uusiin tai ainakin uusia korkolaput. Tämä korjaa kehon asentoa ja auttaa oikeiden liikeratojen hallintaa. Varpaanerottaja saattaa olla tarpeen oikaisemaan isonvarpaan liikerataa, jos se ei muuten korjaannu.

Perustietojen ja -taitojen harjoittaminen

Koska kieli on ajattelun ja päättelyn väline, kielellisen kehityksen viiveen jättämät jäljet ovat sitä pysyvämpiä, mitä kauemmin häiriö on ehtinyt vaikuttaa. Asentohoidon lisäksi vaikeahkoissa häiriöissä tarvitaan myös luku- ja kirjoitustaidon vankentamista, perustietojen uudelleen rakentamista, sekä päättelytaitojen harjoittamista. Onneksi kuulo-, näkö- ja kehonhahmotuksen selkiytyminen antaa tähän hyvät edellytykset, kunhan elämänhallinta muuten on pysynyt suurin piirtein raiteillaan.

Tukiverkostoja

Kun pyritään muuttamaan tottumuksia ja tapoja, voidaan tarvita tukiverkon luomista esim. koulupinnauksen lopettamiseksi. Opiskelutottumuksien muuttaminen voi osoittautua työlääksi ja kärsivällisyyttä vaativaksi vaiheeksi erityisesti murrosiässä.

Persoonallisuuden häiriöissä saattaa olla tarpeen tehdä tietoisia rooliharjoituksia koko perheen tai läheisen kanssa asiantuntijan avustaessa.