Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:329632 kpl

Tauko-ohjelma liikesarjojen välillä

Koska huonosti toimiva tasapainoaisti saa aikaan jatkuvaa lihasjännitystä ja samalla vääristää lihasten liikeratoja sekä aiheuttaa erilaisia kehon virheasentoja, asentohoidossa on ensisijaisesti kyse lihasten liikeratojen ja kehon asentovirheiden korjaamisesta. Samalla kun asentohoito rentouttaa lihaksia, niitä totutetaan taukojen aikana uusiin liikeratoihin ja asentoihin mahdollisimman hallitusti.

Huolehdi, että taukojen aikana voit tarvittaessa ottaa tukea tuolin selkänojasta tms, jos pystyssä pysyminen on epävarmaa, varsinkin asentohoitojen aloitusvaiheissa.

Jos liikesarjat aiheuttavat huimaustuntemuksia, vietä tauot aluksi istuma-asennossa.

Kiristäviä vaatteita, vöitä, yms. kannattaa välttää asentohoidon aikana, jotta rentoutuvien lihasten veri- ja imusuonissa veri ja muut nesteet pääsevät virtaamaan paremmin, mikä tehostaa aineenvaihduntaa.

Ota hengityslihakset mukaan taukoliikkeisiin: vedä pitkiä, syviä hengenvetoja, jolloin käytät pallealihaksia mahdollisimman tehokkaasti. Tehosta selkä/vatsaliikkeitä lyhyillä, napakoilla pallealihasten liikkeillä. Tämä on tarpeellista, koska TTH on saattanut jumittaa myös hengitys- lihaksia ja väristää niidenkin liikeratoja.

Huolehdi, että keskivartalo (=napa) on suoraan eteenpäin. Tehokas hengitys on tärkeää senkin vuoksi, että asentohoidon aikana hapen tarve lisääntyy aineenvaihdunnan tehostuessa.

Mitä nuoremmasta tai heikkokuntoisemmasta henkilöstä on kyse, sitä enemmän tauko-ohjelmaa täytyy sopeuttaa hänen keskittymiskykynsä ja jaksamisensa mukaan, esim. siten, että asentohoidon aloitusvaiheissa tehdään pitempään helpompia liikkeitä, kuten seisomis-, kävely- ja hengitysharjoituksia. Kun asentohoito etenee, kehon ja lihasten hallinta elpyy ja keskittymiskykykin paranee.

Taukoliikkeet

1. Seisomaharjoitus: Nouse seisomaan pieneen haara-asentoon, jalkaterät suoraan eteenpäin, paino mahdollisimman tasaisesti koko jalkapohjalle. (20 sekuntia)

2. Jalkojen ja käsien nivelten liikkeet: Kunkin seuraavan liikkeen (a - e) kesto vähintään noin 5 sekuntia:

a) Mene istuma-asentoon, jalkaterät kevyesti ojennettuna, varpaat vähän irti lattiasta.

b) Kallistu selällesi, käsivarret ylös ja samalla jalat ylös polvet koukussa, varpaat suoraan ylöspäin             c) Oikaise polvet, koukista nilkat. Tee kiertoliikkeitä jalkaterillä, säärillä ja reisillä; samalla sääret laskeutuvat leveään haaravenytykseen. Kierrä samalla käsivarsia olkapäästä lähtien, laske samalla käsivarret sivuille patjalle.

d) Jatka käsivarsien kiertoliikettä kyynärpäät koukussa. Jalat odottavat haaravenytysasennossa.

e) Tee isoja ympyröitä sääriä ja jalkoja kiertämällä lantiosta lähtien.

3. Vartalon paino yhdellä jalalla ja olkanivelten liikkeet: Siirrä hoidettavan puolen jalka lepoasentoon vähän eteenpäin siten, että jalkapohja koskettaa hyvin kevyesti lattiaa. Vartalon paino on kokonaan toisen jalan varassa ja paino jakautuu tasaisesti vartalon painon alla olevan jalkaterän jalkapohjalle. Tämän jalan puoleinen käsi tekee samalla pyöritysliikkeitä olkanivelellä, ensin käsivarsi yläasennossa, sitten alhaalla. (20 sekuntia)

4.  Pysy samassa asennossa, vaihda toinen jalka lepovuoroon ja tee toisella kädellä liikkeet kuten edellä 3. kohdassa. (20 sekuntia)

5. Kävelyharjoitus paikallaan: Molemmat jalat seisoma-asentoon, jalkaterät suoraan eteenpäin ja koukista kumpaakin polvea vuorotellen. Päkiä ei kohoa lattiasta ja seuraa, että jalkaterä koskettaa lattiaa mahdollisimman suorassa. Kädet ja käsivarret heilahtelevat (olkanivelestä) kävelyliikkeitä myötäillen. (20 sekuntia)

6. Vatsa/selkä liikkeet: Seiso pienessä haara-asennossa. Vartalon paino on tasaisesti molemmilla jalkapohjilla, jalkaterät suoraan eteenpäin: pyöristä ja oikaise alaselkää. Tehosta liikettä vatsalihaksilla ja voimakkaalla palleahengityksellä. (20 sekuntia).

Loppurentoutus viimeisen tauko-ohjelman jälkeen: Mene selällesi puolesta minuutista minuuttiin ja nouse seisomaan pieneen haara-asentoon. Saatat tuntea melko voimakkaan "pudottavan" kiertoliikkeen, jolloin ehkä aluksi tarvitset seisontatukea. Kehossa voimistuu painon tunne, joka tarkoittaa sitä, että keho rentoutuu entisestään ja tuntuma maankamaraan voimistuu, kun kehon magneettikenttä eheytyy.  Samalla koko keho tai jokin kehon osa saattaa lämmetä voimakkaastikin. Hetken kuluttua lämpötuntemus tasaantuu. Nämä tuntemukset syntyvät siten, että tasapainoaistin kalkkikivihiukkaset ja/tai karvasolut saavuttavat erityisen "lepotilan", kun ihminen on selällään vaakasuorassa. "Pudottava kiertoliike" em. tilanteessa ei ole huimausta, vaan se johtuu tasapainoaistin kalkkikivi-hiukkasten spiraaliliikkeestä, kun ne saadaan asentohoidon avulla palaamaan kohti kotipesäänsä.

Kaikkialla luonnossa tapahtuva liike on spiraalimaista. Myös ihmiskehossa ja sen tasapainoaistissa tämän liikkeen saa aikaan Maan kiertoliike akselinsa ympäri. Napojen lähellä Maan kiertoliike on voimakkainta (n. 1000 km/h). Suomen korkeudella se on noin 840 km/h. Koska olemme ikään kuin karusellin keskiön lähellä, Maan pyörimisliike kuormittaa mm. suomalaisten tasapainoaistia ja samalla koko kehoa enemmän kuin alemmilla leveysasteilla asuvaa väestöä. Samanlainen kierteinen liike (myötäpäivään) näkyy, kun vesi valuu viemäriin.