Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:319025 kpl

Videon liikesarjojen ohjeet tekstinä sekä lisäohjeita

1. Vasemman vaakakaaren liikesarja

 Avuksi liikesarjan aikana: Jotta tasapainoaistin vaakakaari saadaan entistä tarkemmin asentohoidon kiertoliikkeen keskipisteeseen, käytetään apuvälinettä ohjaamaan liikerataa. Apuvälineessä on panta, johon pujotetaan kaksi puolipyramidin muotoista "tyynyä". Ne voi valmistaa esim. solumuovista, joka on kevyt ja pehmeä, mutta kuitenkin tukeva materiaali. Pienempi tyyny on noin 5 cm paksu ja isomman paksuus noin 10 cm (=aikuisen mitat). Apuväline asetetaan pään ympärille siten, että pienempi tyyny on takaraivon korkeimmalla kohdalla ja paksumpi tyyny on vasemman korvan kohdalla.   Samalla kun nenä hipaisee patjaa, siirrä jalat lattialle ja alavartalo siirtyy aivan patjan vierellä korvan lähellä olevan käden ohi, jotta liikesarjan kiertosäde pysyy mahdollisimman pienenä.              

Aloitusasento: Asetu selällesi, vasen kylki lähemmäksi patjan reunaa. Laita apuväline pään ympärille. Pään kierto ensin noin 30 astetta oikealle. Siirrä lantio kauemmaksi patjan reunalta ja koukista polvet ja kallista ne patjan reunalle. Aseta oikea käsi vasemman korvan lähelle. Vasen käsi ja olkapää ovat valmiina kiertymään vartalon alta. Lisäksi: kohota leukaa sen verran, että pää

pysyy vaakatasossa loppukohotukseen saakka.

Vasemman vaakakaaren liikesarja alkaa: Kierry yläkautta ympäri, nenä suoraan alaspäin patjaa hipaisten ja vähän alaviistoon. Siirrä alavartalo. Kohota ja kierrä pää pystysuoraan, kasvot aloitusasennon suuntaan. Seisomaan. Pysähdys. Taukoliikkeet. Ota apuväline pois päästä tauon ajaksi.

 

2. Vasemman takakaaren liikesarja

Avuksi liikesarjan aikana: Käytä kyynärpäitä ja käsiä apuna, kun kallistut alas ja erityisesti silloin, kun nouset ylös ja siirrät takamuksen patjan reunalle. Viimeksi mainitulla liikkeellä pienennetään kiertoliikkeen sädettä.

Aloitusasento: Asetu istumaan selkä kallistussuuntaan selän mitan päähän patjan reunasta. Kierrä päätä vähän (noin 20 – 30 astetta) vasemmalle. Pidä tämä pään asento koko liikesarjan ajan, kunnes pää on pystysuorassa.

Vasemman takakaaren liikesarja alkaa: Kallistu selkä edellä patjalle ja edelleen noin 60 - 70 astetta alaviistoon. Kohota pää pystysuoraan ja oikaise se. Samalla siirrä takamus lähelle patjan reunaa. Selkä suoraan. Pysähdys. Seisomaan. Taukoliikkeet.

 

3. Vasemman yläkaaren liikesarja 

Avuksi liikesarjan aikana: Käytä apuna jakkaraa, jotta saat tehtyä liikesarjan helpommin mahdollisimman pienellä säteellä. Liikkeen aikana voit ohjata toisella kädellä päätä, jotta se pysyy oikeassa asennossa.

Aloitusasento: Asetu istumaan haara-asentoon jakkaran takareunalle. Vie jalat mahdollisimman kauas taakse. Pidä kädellä kiinni jakkaran etureunasta, jotta asentosi pysyy vakaana. Kierrä päätä hyvin vähän (noin 15 astetta) oikealle ja samalla kallista (noin 30 astetta) päätä vasemmalle.  Pidä tämä pään asento alaääriasentoon saakka ja edelleen siihen saakka, kun kohotat päätä vaaka-tasoon saakka.

Vasemman yläkaaren liikesarja alkaa: Kumarra päätä. Leuka rintaan. Päälaki jakkaran suuntaan. Kohota pää vaakatasoon ja oikaise pään kierto ja kallistus. Jatka edelleen pää ja ylävartalo pystysuoraan. Istuudu jakkaran takareunalle kuten aloitusasennossakin. Pysähdys. Seisomaan. Taukoliikkeet.

Oikean puolen liikesarjat tehdään peilikuvina vasemman puolen liikesarjoihin verrattuna.                                                                       

Muunnelmia liikesarjoihin

Mitä monioireisempi henkilö on kyseessä, sitä hitaampaa liikesarjaa täytyy kokeilla tuntemusten mukaan joko kaikissa liikesarjoissa tai jommankumman puolen hoidoissa tai ensin jossakin yksittäisessä liikesarjassa, joka ei anna toivottua vastetta. Kokeile hidastaa kunkin liikesarjan loppuosaa. Videon liikesarjat kestävät yhtäjaksoisina noin 13 sekuntia kukin. Pienillä lapsilla kannattaa kokeilla vähän nopeampaa hoitorytmiä. Jo sekunninkin muutos voi muuttaa hoitotulosta.

Jos hidastettukaan yhtäjaksoinen liikesarja ei anna toivottua tulosta, on syytä tehdä liikesarjat pysähdyksin, joiden kestoa täytyy kokeilla noin 5 - 40 sekuntiin henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Pysähdysten kesto saattaa olla erilainen eri kaarikäytävien hoidossa, koska niiden muodossa voi olla rakenteellisia eroja ja / tai tiehyt saattaa olla ahdas jostakin kohdasta. Pysähdysten sopiva kesto ja kohta liikesarjassa on kokeillen löydettävä. Mitä enemmän ja pahempia ahtaumia kaarikäytävissä on, sitä pitempiä ja enemmän pysähdyksiä täytyy olla. Lisäksi kalkkikivihiukkaset voivat olla toisiinsa kiinnittyneinä joissakin kohdin.

Kokeile myös erilaisia aloitusasentoja ja kallistuksia liikesarjoissa. Niiden hienosäädön kannalta olisi tärkeää tutkia tasapainoaisti mahdollisimman tarkasti, jotta voidaan nähdä ainakin osa rakenteellisista eroista.