Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:214760 kpl

Video: Asentohoidon liikesarjat tasapainoaistin toimintahäiriön hoitoon

Opastusvideo Youtubessa

Googlaa

0 Asentohoidon liikesarjat tasapainoaistin toimintahäiriön hoitoon

1. vaakakaaren liikesarja

2. takakaaren liikesarja

3. yläkaaren liikesarja

Video sisältää vasemman vaaka-, taka- ja yläkaaren liikesarjat  äänitiedostoineen.

- Vastakkaisen puolen liikesarja tehdään peilikuvana videolla nähtävään verrattuna.

- Jos haluat pysäytyskuvan, klikkaa ruutua hiiren vasemmalla painikkeella.

- Vaakakaaren liikesarja piteneen hieman sekä alussa että lopussa

- Takakaaren liikesarjan kiertoliikkeen vähenevät.

- Yläkaaren liikesarjan aloitus- ja lopetusasento muuttuu hieman.

Ennen asentohoidon aloittamista

Tutustu huolellisesti tällä sivustolla tasapainoaistin toimintahäiriön hoitoon liittyviin ohjeisiin.

Katso

Mitä on asentohoito?

Asentohoidon aloitusvaiheet

Asentohoitojen rytmi

Tauko-ohjelma liikesarjojen välillä

Miten asentohoito vaikuttaa

Tarvitaanko muuta?

Asentohoitoon liittyviä vieroitusoireita

Videon liikesarjojen ohjeet tekstinä sekä lisäohjeita

1. Vaakakaaren liikesarja

Avuksi liikesarjan aikana:

Kolme sekuntia liikesarjan alusta siirrä lantio kauemmaksi patjan reunalta. Kun pää lähtee kääntymään alaspäin, ota ylemmällä kädellä ote patjan reunasta pään takaa, jotta pysyt paremmin paikoillasi, kun alempi käsi ja hartia kiertyvät vartalon alta. Pudota samalla polvet lattialle ja siirrä alavartaloa patjan vierellä pään korkeudelle, jotta pään kiertosäde pysyy mahdollisimman pienenä.

Aloitusasento:

Asetu selällesi, vasen / oikea kylki lähemmäksi patjan reunaa. Pään kierto ensin oikealle / vasemmalle. Polvet koukkuun.

Liikesarja alkaa:

Kierry yläkautta ympäri, nenä suoraan alaspäin ja vähän alaviistoon. Kohota ja kierrä pää pystysuoraan, kasvot aloitusasennon suuntaan. Pysähdys. Seisomaan. Taukoliikkeet.

2. Takakaaren liikesarja

Avuksi liikesarjan aikana:

Käytä kyynärpäitä ja käsiä apuna, kun kallistut alas ja erityisesti silloin, kun nouset ylös ja siirrät takamuksen patjan reunalle. Viimeksi mainitulla liikkeellä pienennetään liikkeen sädettä.

Aloitusasento:

Asetu istumaan selkä kallistussuuntaan selän mitan päähän patjan reunasta. Kallista päätä hyvin vähän vasemman / oikean hartian suuntaan.

Liikesarja alkaa:

Kallistu selkä edellä patjalle ja edelleen noin 60 astetta alaviistoon. Kallista päätä hyvin vähän oikealle / vasemmalle. Kohota pää pystysuoraan ja samalla siirrä takamus lähelle patjan reunaa. Selkä suoraan. Pysähdys. Seisomaan. Taukoliikkeet.

3. Yläkaaren liikesarja 

Avuksi liikesarjan aikana:

Siirrä polvea / polvia taaksepäin, jotta saat päälaen helpommin (pienemmällä säteellä) lattian suuntaan. Ylös noustessa siirrä polvet takaisin aloituskohtaan, jotta liikkeen säde pysyisi mahdollisimman pienenä.

Aloitusasento:

Asetu polvillesi haara-asentoon istumaan jalkojesi päälle. Kallista päätä hyvin vähän vasemman / oikean hartian suuntaan. Pidä tämä pään asento alaääriasentoon saakka. Alas kallistuksen aikana voit ohjata kädellä päätä, jotta se pysyy oikeassa asennossa alaääriasentoon saakka.

Liikesarja alkaa:

Kumarra päätä. Leuka rintaan. Päälaki lattian suuntaan. Oikaise pään kallistus ja kohota pää ja ylävartalo pystysuoraan. Pysähdys. Seisomaan. Taukoliikkeet.

Muunnelmia liikesarjoihin

Mitä monioireisempi henkilö on kyseessä, sitä hitaampaa liikesarjaa täytyy kokeilla tuntemusten mukaan joko kaikissa liikesarjoissa tai jommankumman puolen hoidoissa tai ensin jossakin yksittäisessä liikesarjassa, joka ei anna toivottua vastetta. Kokeile hidastaa kunkin liikesarjan loppuosaa. Videon liikesarjat kestävät yhtäjaksoisina noin 13 sekuntia kukin. Pienillä lapsilla kannattaa kokeilla tätäkin nopeampaa hoitorytmiä. Jo parinkin sekunnin muutos voi muuttaa hoitotulosta.

Jos hidastettukaan yhtäjaksoinen liikesarja ei anna toivottua tulosta, on syytä tehdä liikesarjat pysähdyksin, joiden kestoa täytyy kokeilla noin 5 - 40 sekuntiin henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Pysähdysten kesto saattaa olla erilainen eri kaarikäytävien hoidossa, koska niiden muodossa voi olla rakenteellisia eroja ja / tai tiehyt saattaa olla ahdas jostakin kohdasta. Pysähdysten sopiva kesto ja kohta liikesarjassa on kokeillen löydettävä. Mitä enemmän ja pahempia ahtaumia kaarikäytävissä on, sitä pitempiä ja enemmän pysähdyksiä täytyy olla. Lisäksi kalkkikivihiukkaset voivat olla toisiinsa kiinnittyneinä joissakin kohdin.

Kokeile myös erilaisia aloitusasentoja ja kallistuksia liikesarjoissa. Niiden hienosäädön kannalta olisi tärkeää kuvata tasapainoaisti, jotta voidaan nähdä ainakin osa rakenteellisista eroista.

Takakaaren liikesarjasta

Jos tarvitaan jyrkempi kallistuskulma ala-asennossa, aloitusasennon pitää olla vähän lähempänä patjan reunaa, jotta saat hartian ja kädet patjan reunan yli, kun kierrät ja kallistat päätä alaääriasennossa.

Yläkaaren liikesarjasta

Yläkaaren liikesarja alkaa nyt kumarruksella eteenpäin, toisin kuin vanhempi (Rahkon) versio, jossa kallistuttiin kyljen suuntaan. Tämä sopii hyvin ylöspäin suuntautuvan (posteriorisen) kaarikäytävän toiseen latinankieliseen nineen "anteriorinen", "eteenpäin kaartuva".

Mistä tunnistaa onnistuneen asentohoidon?

Kehon kuntoutuminen on monivaiheinen ja pitkä tapahtumaketju, johon vaikuttavat monet eri tekijät, kuten mm. henkilön ikä, ruumiin rakenne, oireiden määrä ja vaikeusaste, mahdollinen lääkitys sekä fyysinen ja psyykkinen kuormitus.

Tuntemuksiin liittyy myös jonkinasteisia vieroitusoireita oireista riippuen:

- pääsärkyä, lihaskipuja tai –kramppeja

- vatsaoireita

- huimausta

- puhdistusyskää ja / tai –nuhaa

- kuumetulehduksia niissä kehon osissa, joissa on ollut toistuvia

  tulehdussairauksia aikaisemmin (oireiden mukainen hoito)

- tavallista voimakkaammanhajuinen hiki, joka menee ohi päivässä tai parissa;

- onnistuneen tasapainoaistin hoidon tuloksena runsas hikoilu vähenee ja hiki on

lähes hajutonta.

Välittömiä tuntemuksia liikesarjojen aikana ja / tai jälkeen:

- jonkin lihaksen tai lihasryhmän rentoutuminen, joka tuntuu lihasten lämpenemisenä

- rentoutumisen yhteydessä painon tunne seisontapintaan päin vahvistuu: keho tuntuu siis painavammalta

- väsymyksen tunne

- keho alkaa korjata asentovirheitään: paino siirtyy tasaisemmin molemmille jaloille ja / tai jotkin lihakset kiristyvät ensin, kun niiden liikerata muuttuu (hieronta ja jäsenkorjaus avuksi)

- neste- ja suola-aineenvaihdunta tasapainottuu, jolloin neste ja suola palaavat kudoksiin: syljen eritys lisääntyy, silmät kostuvat ja korvakäytävät puhdistuvat, jotka aluksi kutiavat ja sitten eritteet poistuvat juoksevassa muodossa

- voimakas haukottelu: kuona-aineet poistuvat tehokkaammin kehosta, jolloin myös hiilidioksidia poistuu hengitysilman mukana runsaasti ja vastaavasti keho tarvitsee runsaasti happea